Jak zbudować markę osobistą w social media?

Marka osobista to klucz do sukcesu w biznesie. Jeśli chcemy go osiągnąć, to musimy się podjąć budowy własnej marki. Obecnie najskuteczniejszym narzędziem w tym zakresie są social media. Dla większości ludzi na świecie to najważniejsze źródło informacji nie tylko świecie, ale także o potencjalnych pracownikach, kontrahentach i partnerach. Podpowiadamy, jak w kilku krokach zbudować własną markę i nią zarządzać.

Każdy jest marką

Nawet jeśli nie mamy takiej świadomości, to przecież każdy z nas na swój sposób jest marką osobistą. Budujemy ją praktycznie od urodzenia, to, co robimy i mówimy, kształtuje nasz wizerunek. Od naszego obrazu w świadomości społecznej zależy nasze życie, nasza kariera towarzyska i zawodowa. Pracodawcy coraz częściej szukają informacji o potencjalnych pracownikach w mediach społecznościowych. Chcą się szybko dowiedzieć, z kim tak naprawdę mają do czynienia, co dotychczas człowiek robił, czym się zajmował i czym się interesuje. Dzisiaj klasyczne CV to zbyt mało, aby podjąć właściwą decyzję. Podobnie jak pracodawcy, postępuje większość przedsiębiorców, którzy przed nawiązaniem bliższego kontaktu biznesowego, podpisania umowy czy długoterminowego kontraktu chcą wiedzieć, czy mają do czynienia z firmą stabilną finansową i godną zaufania. Najłatwiej i najszybciej można to dzisiaj zrobić, poszukując informacji w social media. Każdy przedsiębiorca musi sobie z tego zdawać sprawę i mieć świadomość konieczności budowania osobistej marki. Im ona będzie lepiej postrzegana i rozpoznawalna, tym większa szansa na intratne przedsięwzięcia biznesowe.

Budowa własnej marki w social media

Serwisy społecznościowe to dzisiaj główne źródło informacji o świecie dla większości ludzi. Tam szukają nie tylko aktualnych informacji o wydarzeniach społeczno – politycznych, ale także informacji o znajomych. Social media w zakresie budowy własnej marki osobistej oferują niespotykane dotąd możliwości. Dają szansę na kompleksowe zaprezentowanie własnej osoby lub firmy. Pamiętaj tylko o kilku zasadach:

  1. Spójność – informacje prezentowane na profilach muszą być spójne z innymi informacjami dostępnymi nie tylko w sieci, ale także w innych mediach Każdy wpis będzie miał wpływ na wizerunek, dlatego nie może on podważać innych informacji, ani podawać w wątpliwość wcześniejszych czynów (nie może być rozdźwięku pomiędzy działaniami online a offline). Ponadto posty muszą być spójne z wartościami i misją firmy.
  2. Cecha charakterystyczna – znajdź element charakterystyczny dla swojej osoby lub firmy i staraj się na jego podstawie zbudować własną markę osobistą (np. innowacyjność).
  3. Kanały komunikacji – dobierz właściwe kanały do wizerunku, jaki chcesz wykreować. Najbardziej uniwersalny w tym zakresie Facebook pozwala na ogólne zaprezentowanie firmy, zbudowania rozpoznawalności i zaufani. Jeśli zaś zależy nam na zbudowaniu marki eksperta, warto pokusić się o szersze działania w Linkedln czy Goldenline.
  4. Treści – dopasuj treści i format prezentacji do wybranych kanałów. Każdy serwis społecznościowy ma innych odbiorców, dlatego warto dostosowywać komunikaty do grupy docelowej danego serwisu. Nie warto także powielać informacji i publikować identycznych postów we wszystkich serwisach. Warto mieć na uwadze, że żyjemy w cywilizacji obrazu, dlatego nie należy zapomnieć o zdjęciach. To obrazy w głównej mierze kształtują nasz wizerunek, nikt przecież nie ma czasu na czytanie długich wspomnieć czy refleksji.
  5. Wartość dodana – prezentuj treści wysokiej jakości zgodnie z teorią content marketingu, który zakłada publikowanie wartościowych treści (oferujących jakąś wartość dodaną odbiorcom – teoretyczną, praktyczną czy rozrywkową) zamiast klasycznych reklam.
  6. Równowaga – zachowaj równowagę pomiędzy publikowaniem informacji prywatnych a firmowych. Pokaż się, jako profesjonalista, ale z ludzką twarzą.

Podsumowanie

Obecnie social media to najlepsze narzędzie do kreowania własnego wizerunku i budowania własnej marki osobistej. Jesteśmy oceniani na podstawie informacji publikowanych w serwisach społecznościowych, dlatego istotny jest każdy post i wpis. Można nawet pokusić się o tezę, że na początku XXI wieku jak cię widzą w social mediach, tak cię piszą – oceniają.

www.FajnyBiznes.pl: www.FajnyBiznes.pl

Tekst byl ciekawy? Udostepnij go!

Czekamy na Twój komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *