Edukacja finansowa młodych

Wiedza ekonomiczna Polaków wciąż nie jest na wystarczającym poziomie. Jesteśmy daleko w tyle, jeśli pod uwagę weźmiemy mieszkańców wszystkich krajów europejskich. Skutkuje to brakiem oszczędności i niemożnością inwestowania własnych środków w celu ich pomnażania. Chociaż Polacy wzbogacają się, to nie do końca wiedzą, jak fakt ten wykorzystać. Eksperci ogromny potencjał widzą w tym zakresie w młodzieży – już teraz to właśnie nowe pokolenie ma nierzadko większą wiedzę o bankowości niż seniorzy.

Skąd czerpiemy wiedzę?

Edukacją finansową potencjalnych klientów dopiero niedawno zaczęły interesować się same instytucje bankowe. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom młodych Polaków, stworzyły oferty dedykowane właśnie im. Dzisiaj można zakładać lokaty bankowe dla młodych czy konto oszczędnościowe junior. Nie brakuje też kont osobistych dla studentów z możliwością wykorzystywania instrumentów inwestycyjnych. Oprócz samych propozycji banki kierują do nowych klientów również wartościową wiedzę, chociażby realizując kampanie społeczne czy dostarczając prospekty informacyjne.

Większość Polaków potwierdza, że do tej pory wiedzę o rynku finansowym czerpało z reklam – dla 15% był to bodziec do podjęcia konkretnej decyzji. 40% klientów banków przed wyborem konkretnego produktu, szuka informacji w internecie. 30% Polaków ufa konsultantom pracującym w bankach. Dla dzieci i młodzieży głównym źródłem wiedzy o bankowości jest szkoła oraz rodzice. Do tej pory była to jednak tylko teoria. Teraz czas na praktykę.

Co wiemy?

Tak naprawdę niewiele. Znamy mechanizmy obsługi konta osobistego – zależy nam przede wszystkim na tym, by było darmowe i z dostępem do platformy internetowej. Orientujemy się też w innych produktach banku – konto oszczędnościowe nie jest dla nas żadną tajemnicą, ale już lokata bankowa i system pomnażania pieniędzy przy jej wykorzystaniu niekoniecznie.

Zaskakująco mała jest nasza wiedza z zakresu zaciąganych zobowiązań bankowych. Okazuje się, że większość kredytobiorców nie wie, jaki jest całkowity koszt spłaty czy oprocentowanie. Większość z nas interesuje tylko wysokość miesięcznej raty oraz czas obowiązywania umowy z bankiem.

Co na to banki?

Banki widzą przede wszystkim w młodym pokoleniu ogromny potencjał. Z badań wynika, że wynagradzamy instytucje bankowe swoją lojalnością. Jeśli posiadamy już jakiś produkt w jednym banku, to po ten kolejny też najczęściej kierujemy się do tej samej placówki. Banki zachęcają więc dzieci i młodzież do korzystania z dedykowanych im produktów, bo jest to dla nich niejako inwestycja i gwarancja posiadania klientów w przyszłości. Warto tutaj zauważyć, że swój przekaz kierują też do rodziców, bo to oni decydują o wdrożeniu swoich pociech w świat finansów.

Banki oprócz produktów dedykowanych najmłodszej grupie swoich klientów, coraz częściej starają się wzbudzić zainteresowanie w inny sposób. Niektóre fundują stypendia dla najlepszych uczniów, inne organizują naukowe warsztaty i realizują kampanię społeczną.

Prognozy

To bankowość elektroniczna już teraz staje się podstawą zarządzania finansami. Co ciekawe, Polska plasuje się na jednym z pierwszych miejsc, biorąc pod uwagę wykorzystywanie innowacyjnych technologii w tym zakresie. Zainteresowanie bankowością internetową wykazuje przede wszystkim młodzież i pod tym względem już teraz wyprzedza seniorów.

www.FajnyBiznes.pl: admin

Tekst byl ciekawy? Udostepnij go!

Czekamy na Twój komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *