Czy porządek w sklepie wpływa na sprzedaż?

Według badań przeprowadzonych przez firmę Nielsen, korporację zajmującą się analityką pomiarową, aż 81% klientów woli robić zakupy w uporządkowanych i czystych sklepach, nawet gdy znajdują się one dalej lub są mniej konkurencyjne. Sprzątanie sklepów jest więc równie ważne, jak korzystne promocje czy dostępność oferowanych produktów.

Porządek w sklepie – dlaczego jest taki ważny?

Utrzymywanie porządku w sklepie można rozumieć dwojako. Z jednej strony będzie to porządkowanie produktów na sklepowych półkach zgodnie z podstawowymi zasadami merchandisingu, z drugiej – bardziej dosłowne – dbanie o czystość regałów, podłóg czy stanowisk kasowych.

Merchandising to najprościej rzecz ujmując, sposób wpływania na nawyki zakupowe klientów poprzez określony układ regałów sklepowych, wystrój, a także metodę prezentacji towarów. Celem jest zwiększenie sprzedaży, wydłużenie czasu spędzanego przez klienta na zakupach oraz zapewnienie mu komfortu wyboru. Skuteczność tej metody marketingowej potwierdza doświadczenie poparte wieloletnią praktyką. Jednak nawet najlepszy układ półek oraz zgodna z najnowszymi trendami merchandisingu metoda ekspozycji towaru nie przyniesie efektów, jeśli nie zadbamy o czystość ogólną. Można pokusić się o stwierdzenie, że to w pierwszej kolejności należy usunąć brud i kurz, doprowadzając sklep do czystości, a dopiero potem martwić się o właściwą reklamę i skuteczny marketing.
Jak poziom czystości w sklepie wpływa na sprzedaż?

Prócz oczywistych korzyści, takich jak brak szkodników, żerujących na zalegających resztkach produktów spożywczych (ich obecność w zrozumiały sposób odstrasza klientów), wysoki poziom czystości w sklepie wymiernie przekłada się na wyniki sprzedaży. Zgodnie ze statystykami Polacy chętniej robią zakupy w czystych, uporządkowanych przestrzeniach. Konsumenci spędzają też więcej czasu w markecie czy dyskoncie, gdzie panuje porządek, a podłogi i półki pozbawione są zabrudzeń. Istotny jest też odpowiedni zapach – przyjemny, bez drażniących nut, zachęca do zakupów, potęgując wrażenie świeżości dostępnych produktów.

Sprzątanie sklepów – samodzielnie czy z pomocą firmy sprzątającej?

Sprzątanie pomieszczeń o niewielkiej powierzchni, takich jak sklepiki osiedlowe czy niewielkie SAMy (sklepy samoobsługowe do 100 m²), nie wymaga skomplikowanej logistyki. Wystarczy ręczny lub elektryczny mop czyszczący, obsługiwany przez pracownika. Co jednak ze sklepami o średnich i dużych powierzchniach, przez które dziennie przewija się kilkaset lub kilka tysięcy osób?

Dział sprzątający wymaga własnej administracji, która zapewni zastępstwa urlopowe i chorobowe, przeprowadzi szkolenia BHP oraz będzie koordynować zakupem detergentów. Co więcej, najistotniejsze i najbardziej kosztowne, utrzymanie czystości wiąże się z koniecznością zakupu profesjonalnych maszyn sprzątających.

Wynajęcie firmy sprzątającej, która zajmie się uprzątnięciem sklepu w ustalonych godzinach, jest rozwiązaniem wygodniejszym i nie koniecznie droższym. Koszty zatrudnienia, a także zakupu oraz amortyzacji urządzeń, jakie trzeba byłoby ponieść, organizując porządki na własną rękę, mogą w niektórych przypadkach przekroczyć cenę usługi wykupionej w przedsiębiorstwie sprzątającym.

Tego typu przedsiębiorstwa mają na wyposażeniu atestowany sprzęt czyszczący, odpowiednie środki czystości oraz wykwalifikowany personel. Dodatkowo zleceniodawca zawierając umowę, zrzuca z siebie ciężar administrowania porządkami, co wymiernie przekłada się na oszczędność czasu oraz inne korzyści na wielu płaszczyznach – od logistycznej, przez marketingową, po najistotniejszą, czyli biznesową.

Artykuł powstał dzięki współpracy z firmą Romi.

www.FajnyBiznes.pl: www.FajnyBiznes.pl

Tekst byl ciekawy? Udostepnij go!

Czekamy na Twój komentarz!

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *